søndag 27. mars 2011

Marimekko

Marimekko er et veldig berømt designmerke som i dag har egne butikker der de selger servise, klær og stoffer, men mest berømt er de for stoffdesignene sine.
Mange av disse stoffene er veldig lekre, men likevel er jeg ofte ikke veldig begeistret over fargekombinasjonene, og av og til er mønstrene for simplistiske og ikke lekre i min mening. Likevel ser jeg også at mye av det de lager er veldig bra, og vi har flere Marimekko produkter hjemme.
Dette er ett av mønstrene som for meg kjennetegner Marimekko. Det er et av favorittmønstrene, og er av lekre blomster og kommer i flere farger. Den første gangen jeg så det, var da min mor kom hjem fra Finnland og hadde kjøpt seg en Marimekkoveske i dette mønsteret i grått, svart og hvitt.

Dette er et av de nyere mønstrene fra Marimekko om jeg husker rett. Dette mønsteret finnes også i flere farger, og familien min har begynt å bruke dette mønsteret på diverse kjøkkenhåndklær, grytekluter og lignende. Vi har også noen nye Marimekko gardiner. For å si det slik, kjenner jeg godt til mønstrene fra før av.

Dette, på den annen side, er eksempler på mønstre jeg ikke er så veldig glad i, og som vi så på utstillingen. For meg blir disse mønstrene ikke lekre, uten at jeg klarer å sette fingeren min på det. Det kan være fordi de er så uregelmessige, eller noe med de organiske formene som bare ikke fungerer for meg. De ser gjerne for enkle ut, men jeg må legge til at jeg heller ikke er fan av mønstrene som har alt for mange detaljer og farger i seg heller. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar